Λογισμικό ανοικτού κώδικα (open source) και αλλαγή νοοτροπίας

10/21/2008 at 4:16 μμ Σχολιάστε

open_source.gifΣτις μέρες μας ακόμα και ο μέσος χρήστης υπολογιστή μπορεί με ευκολία να χρησιμοποιήσει λογισμικό ανοικτού κώδικα, χωρίς να κατέχει ιδιαίτερες γνώσεις, όπως απαιτούνταν παλιότερα. Τα παραδείγματα τέτοιου λογισμικού είναι άφθονα: το Open Office μπορεί να χρησιμοποιηθεί αντί για το Microsoft Office, ο πλοηγητής Firefox αντί για τον Internet Explorer, το Thunderbird για την ηλεκτρονική αλληλογραφία, το Jabber για την ανταλλαγή άμεσων μηνυμάτων, το GIMP για την επεξεργασία εικόνων αντί για το Photoshop, το Moodle ή το Sakai ως σύστημα διαχείρισης μαθημάτων (course management system, CMS) αντί για το  Blackboard  κλπ.

open source softwares

Σε πολλές περιπτώσεις τα λογισμικά ανοικτού κώδικα είναι ισάξια, αν όχι καλύτερα από τα αντίστοιχα εμπορικά λογισμικά. Μπορούν να διαθέτουν, για παράδειγμα, χαρακτηριστικά, που είναι προχωρημένα και που υιοθετούνται αργότερα από τις εταιρείες που εμπορεύονται αντίστοιχα προγράμματα. Το σίγουρο πάντως είναι ότι ανεβάζουν τις προσδοκίες των χρηστών και τα στάνταρ. Εξάλλου είναι λύσεις οικονομικές και διαθέτουν και ένα ακόμα βασικό χαρακτηριστικό: μπορούν να προσαρμόζονται εύκολα στις ανάγκες των χρηστών και να υποστηρίζουν πλήθος εφαρμογών. Για παράδειγμα, ένα λογισμικό συλλογής και ανταλλαγής φωτογραφιών με δυνατότητα βαθμολόγησής τους, μπορεί να τροποποιηθεί για την ανταλλαγή και βαθμολόγηση εργασιών κλπ.

Η ευρύτατη χρήση λογισμικού ανοικτού κώδικα επιφέρει αλλαγές και στην νοοτροπία και τη στάση των περισσότερων εκπαιδευτικών σχετικά με τη δημιουργία και διανομή μαθησιακού υλικού και αποτελεσμάτων ερευνητικών έργων. Έτσι περισσότερα από 175 πανεπιστήμια, με πρώτο το MIT διαθέτουν στο διαδίκτυο δωρεάν τις σημειώσεις των μαθημάτων τους και διδακτικό υλικό (open courseware). Το Textbook Revolution είναι μια ιστοσελίδα που προσφέρει δωρεάν πρόσβαση σε περιεχόμενο βιβλίων που έχει εξασφαλίσει από δωρεές συγγραφικών δικαιωμάτων από τους συγγραφείς τους και καλεί και άλλους συγγραφείς να προσφέρουν ελεύθερα στο κοινό τα βιβλία τους. Το MERLOT είναι άλλος ένας διαδικτυακός χώρος που προσφέρει δωρεάν πρόσβαση σε περισσότερα από 15.000 μαθησιακά αντικείμενα. Επίσης στο Schoolforge οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βρουν ελεύθερα λογισμικό, πολυμέσα και μαθησιακό υλικό για να σχεδιάσουν τα μαθήματά τους.

Η ανοικτή πρόσβαση σε μαθησιακούς πόρους κάθε λογής ίσως είναι η καλύτερη απάντηση σε μονοπωλιακές τακτικές που ακολουθούν εκδοτικοί οίκοι και επιστημονικά περιοδικά που αγοράζουν τα πνευματικά δικαιώματα και εμπορεύονται στη συνέχεια τη γνώση. Όσο για τους φόβους ορισμένων εκπαιδευτικών, ότι θα χάσουν τη δουλειά τους αν δώσουν ελεύθερα τις σημειώσεις τους στους μαθητές τους, είναι μάλλον αδικαιολόγητοι, εκτός και αν το μάθημα που προσφέρουν είναι τόσο διαδραστικό, όσο η ανάγνωση ενός βιβλίου ή ηλεκτρονικών σημειώσεων. Άλλωστε, η δημοσίευσή τους μάλλον θα αποτελέσει κίνητρο να τακτοποιήσουν τις σημειώσεις τους, γνωρίζοντας ότι θα υποστούν κριτική από συναδέλφους, μαθητές και γονείς.

πηγή: Wiley, D. 2006. Open source, openness, and higher education. Innovate 3 (1). http://www.innovateonline.info/index.php?view=article&id=354

πηγές εικόνων:

http://www.valeriovalerio.org/?m=200802

http://mappio.com/mindmap/rickny/free-open-source-softwares

χρήσιμη πηγή:  http://ioanninanews.gr/wp/?p=341

Entry filed under: open source. Tags: , , .

Second Life: νέα προοπτική στις χρήσεις της εκπαιδευτικής τεχνολογίας Ελεύθερο λογισμικό ανοικτού κώδικα (Free/Open Source Software, FOSS) και ελεύθερο μαθησιακό περιεχόμενο (Free/Open Courseware)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Οκτωβρίου 2008
Δ T Τ T Π S S
« Σεπτ.   Νοέ. »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Tag Cloud

avatar blog blog promotion business communities of practice computer games del.icio.us digg digital natives e-Learning Eduserv Facebook learning LMS machinima MySpace Net Generation reflection role playing Second Life social bookmarking social media StumbleUpon tags teacher professional development tips Twitter video games virtual world virtual worlds Whyville wikis Α' Γυμνασίου Α' λυκείου Αντιγόνη Β' Λυκείου Γ' Λυκείου Θεωρίες Μάθησης Θουκυδίδης Ιστορία Ιστορία Α Λυκείου Ξενοφών Οδύσσεια α επεισόδιο αρχαία αρχαία ελληνικά γ επεισόδιο διαδίκτυο διαδικτυακό κουίζ διαδραστικός χάρτης διδασκαλία δραστηριότητες εικονικοί κόσμοι εικονικός κόσμος εκπαίδευση εκπαιδευτικές χρήσεις εκπαιδευτική χρήση επαγγελματική ανάπτυξη επιμόρφωση εκπαιδευτικών επιχειρηματικότητα ηλεκτρονικά παιχνίδια κοινότητες πρακτικής κουίζ παιχνίδι ρόλων πλεονεκτήματα προγράμματα προσομοίωση προώθηση blog πρόλογος συμβουλές συστήματα διαχείρισης μάθησης σχολείο τεστ φύλλα εργασίας φύλλο εργασίας

Feeds

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 3 ακόμα followers

Blog Stats

  • 46,516 hits

Αρέσει σε %d bloggers: