Ελεύθερο λογισμικό ανοικτού κώδικα (Free/Open Source Software, FOSS) και ελεύθερο μαθησιακό περιεχόμενο (Free/Open Courseware)

10/21/2008 at 10:42 μμ Σχολιάστε

Τα οφέλη από τη χρήση των τεχνολογιών της πληροφορίας και επικοινωνίας στη διδασκαλία και τη μάθηση είναι λίγο πολύ γνωστά: μπορούν να μετατρέψουν τη διδασκαλία σε ενεργή και δυναμική διαδικασία, ενεργοποιώντας κοινότητες μάθησης και καλύπτοντας διαφορετικά μαθησιακά στυλ. Το ελεύθερο λογισμικό ανοικτού κώδικα (Free/Open Source Software, FOSS) συμβάλλει αποτελεσματικά στην ευρεία διάδοση της χρήσης των τεχνολογιών αυτών στους κύκλους των εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων.

Η έννοια του «ελεύθερου» λογισμικού αναφέρεται στην ελευθερία εκτέλεσης ενός προγράμματος για οποιαδήποτε σκοπό, στην ελευθερία τροποποίησής του, προσαρμογής του στις ανάγκες του χρήστη και βελτίωσής του, και  στην ελευθερία αναδιανομής του προγράμματος σε άλλους. Ωστόσο, η επιτυχία του ελεύθερου λογισμικού δεν οφείλεται κυρίως στις παραπάνω «ελευθερίες», όσο στην κοινότητα που «συνοδεύει» αυτό το λογισμικό: είναι οι εθελοντές που φτιάχνουν και δοκιμάζουν το πρόγραμμα, το βελτιώνουν συνεχώς με τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις τους, το διανέμουν επεξηγώντας τη χρήση του και βοηθούν όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα με τη χρήση του, απαντώντας στις ερωτήσεις τους στα διάφορα φόρα.

open_courseware.jpg

Το ερώτημα όμως είναι, γιατί παρά το σχεδόν μηδαμινό κόστος απόκτησης του ελεύθερου λογισμικού δεν υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση στον χώρο της εκπαίδευσης. Η απάντηση βρίσκεται στις δυσκολίες των εκπαιδευτικών να μάθουν να χειρίζονται και να εκμεταλλεύονται αποτελεσματικά για τη διδασκαλία τους ελεύθερα λογισμικά. Και η λύση βρίσκεται στη δημιουργία υποστηρικτικών κοινοτήτων από εθελοντές, όπως και στην περίπτωση του ελεύθερου λογισμικού, που θα αναλάβουν να εξηγήσουν τις χρήσεις και τους τρόπους αξιοποίησης ελεύθερων λογισμικών σε συναδέλφους εκπαιδευτικούς. Σε αυτές τις κοινότητες είναι χρήσιμο να συμμετέχουν και μαθητευόμενοι, που μπορούν να προτείνουν νέες εφαρμογές και βελτιώσεις του ελεύθερου λογισμικού.

Έτσι, όπως με το ελεύθερο λογισμικό ανοικτού κώδικα, μπορούν να δημιουργηθούν κοινότητες ανοικτών «μαθημάτων» (open courseware) ή ανοικτού μαθησιακού περιεχομένου (open course content) ελεύθερης μάθησης (open learning). Η ελεύθερη χρήση, τροποποίηση και αναδιανομή του μαθησιακού υλικού θα πρέπει να υπόκεινται ασφαλώς σε αξιολόγηση, για να υπάρξουν και κάποια στάνταρ που θα ακολουθούνται από όλους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι όλα τα μαθησιακά περιβάλλοντα μοιάζουν μεταξύ τους. Αυτό που έχει σημασία είναι να συνειδητοποιήσει η εκπαιδευτική κοινότητα ότι η εθελοντική προσφορά όλων στην αποτελεσματική δημιουργία και διανομή μαθησιακού υλικού, αν και φαίνεται διαδικασία χρονοβόρα και επίπονη, θα έχει μακροχρόνια οφέλη, αφού θα μειώσει στο ελάχιστο τον απαιτούμενο χρόνο σχεδιασμού ενός μαθήματος και θα αυξήσει στο έπακρο τις επιλογές πηγών και πόρων που θα έχει ο εκπαιδευτικός. Ισχυρά κίνητρα σε μια τέτοια προσπάθεια, πέρα από την εύκολη και δωρεάν πρόσβαση σε ποικίλο μαθησιακό περιεχόμενο,  μπορούν να είναι η προσωπική καταξίωση και το αίσθημα ικανοποίησης από την επιτυχή εκπλήρωση του εκπαιδευτικού έργου.

πηγή: Stephenson, R. 2006. Open source/Open course learning: Lessons for educators from free and open source software. Innovate 3 (1).

http://www.innovateonline.info/index.php?view=article&id=345

πηγή εικόνας:

http://www.ocwconsortium.org/

Advertisements

Entry filed under: open source. Tags: , , , , .

Λογισμικό ανοικτού κώδικα (open source) και αλλαγή νοοτροπίας Σχεδιασμός εκπαιδευτικών παιχνιδιών

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Οκτώβριος 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπτ.   Νοέ. »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Tag Cloud

avatar blog blog promotion business communities of practice computer games del.icio.us digg digital natives e-Learning Eduserv Facebook learning LMS machinima MySpace Net Generation reflection role playing Second Life social bookmarking social media StumbleUpon tags teacher professional development tips Twitter video games virtual world virtual worlds Whyville wikis Α' Γυμνασίου Α' λυκείου Αντιγόνη Β' Λυκείου Γ' Λυκείου Θεωρίες Μάθησης Θουκυδίδης Ιστορία Ιστορία Α Λυκείου Ξενοφών Οδύσσεια α επεισόδιο αρχαία αρχαία ελληνικά γ επεισόδιο διαδίκτυο διαδικτυακό κουίζ διαδραστικός χάρτης διδασκαλία δραστηριότητες εικονικοί κόσμοι εικονικός κόσμος εκπαίδευση εκπαιδευτικές χρήσεις εκπαιδευτική χρήση επαγγελματική ανάπτυξη επιμόρφωση εκπαιδευτικών επιχειρηματικότητα ηλεκτρονικά παιχνίδια κοινότητες πρακτικής κουίζ παιχνίδι ρόλων πλεονεκτήματα προγράμματα προσομοίωση προώθηση blog πρόλογος συμβουλές συστήματα διαχείρισης μάθησης σχολείο τεστ φύλλα εργασίας φύλλο εργασίας

Feeds

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 3 ακόμα followers

Blog Stats

  • 49,205 hits

Αρέσει σε %d bloggers: