Το πρόβλημα της λογοκλοπής (plagiarism)

10/10/2008 at 9:01 μμ Σχολιάστε

Η ταχύτατη ανάπτυξη και διάδοση του διαδικτύου καθιστά ευκολότερη και αμεσότερη την πρόσβαση σε πολυπληθείς πηγές μάθησης. Εκ πρώτης όψεως, είναι θετική και επιθυμητή η αναζήτηση από μαθητές και σπουδαστές πληροφοριακού υλικού σε ιστοσελίδες και ψηφιακές βιβλιοθήκες. Όμως, συχνά το αποτέλεσμα δεν είναι η κριτική αξιοποίηση των πηγών αυτών με την ανάλυση και εκ νέου σύνθεση του περιεχομένου τους με την κατάλληλη παραπομπή στο όνομα του συγγραφέα και στην πηγή της προέλευσής τους, αλλά η λογοκλοπή (plagiarism).

 plagiarism.jpg

Το φαινόμενο της λογοκλοπής τείνει να πάρει ανησυχητικές διαστάσεις. Τα πανεπιστήμια αρχίζουν να λαμβάνουν δραστικά μέτρα, υιοθετώντας τη χρήση λογισμικών που ανιχνεύουν πιθανές περιπτώσεις λογοκλοπής από το διαδίκτυο. Όμως η λύση δεν βρίσκεται τόσο στην καταστολή, όσο στην πρόληψη του φαινομένου αυτού, με την κατάλληλη διδασκαλία και την αντιμετώπιση των αιτιών που το προκαλούν.

Στις αιτίες ασφαλώς περιλαμβάνονται η έλλειψη χρόνου ή ενδιαφέροντος, η δυσκολία κατανόησης του περιεχομένου και κυρίως η άγνοια συγγραφής κειμένων με παραπομπές και κατάλληλη παράφραση. Η αντιγραφή και επικόλληση λέξεων, φράσεων ή και ολόκληρων τμημάτων ενός κειμένου χωρίς την αναφορά στην πηγή προέλευσης (βιβλίο, άρθρο από εφημερίδα ή περιοδικό, ιστοσελίδα κλπ.) συνιστά λογοκλοπή. Ο συγγραφέας παρουσιάζει τις ιδέες ή την έκφραση ενός άλλου ως δικά του, κάτι που είναι ανήθικο, παράνομο και επισύρει νομικές κυρώσεις. Λογοκλοπή θεωρείται και η παρουσίαση ενός κειμένου που γράφτηκε από άλλον με ή χωρίς πληρωμή, καθώς και η παρουσίαση ενός κειμένου με διαφορετική δόμηση των ιδεών και των παραγράφων του.

Είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να ζητούν διαρκώς από τους μαθητές τους να αναφέρουν την πηγή προέλευσης του υλικού τους, ώστε να μπορεί να γίνει και κατάλληλη αξιολόγηση της δικής τους συνεισφοράς, και διδάσκουν με παραδείγματα πώς γίνεται σωστή παραπομπή σε μια περίληψη ή παράφραση ενός πρωτότυπου κειμένου.

Στο διαδίκτυο υπάρχουν ηλεκτρονικά μαθήματα με στρατηγικές αντιμετώπισης και αποφυγής της λογοκλοπής (http://www.cte.usf.edu/plagiarism/plag.html , http://library.duke.edu/research/plagiarism/index.html).

πηγές: Snow, E. 2006. Teaching students about plagiarism: An internet solution to an internet problem. Innovate 2 (5). http://www.innovateonline.info/index.php?view=article&id=306

Advertisements

Entry filed under: λογοκλοπή (plagiarism). Tags: , .

Διδάσκοντας με το κοινωνικό λογισμικό Τα χαρακτηριστικά των εικονικών κόσμων

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Οκτώβριος 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπτ.   Νοέ. »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Tag Cloud

avatar blog blog promotion business communities of practice computer games del.icio.us digg digital natives e-Learning Eduserv Facebook learning LMS machinima MySpace Net Generation reflection role playing Second Life social bookmarking social media StumbleUpon tags teacher professional development tips Twitter video games virtual world virtual worlds Whyville wikis Α' Γυμνασίου Α' λυκείου Αντιγόνη Β' Λυκείου Γ' Λυκείου Θεωρίες Μάθησης Θουκυδίδης Ιστορία Ιστορία Α Λυκείου Ξενοφών Οδύσσεια α επεισόδιο αρχαία αρχαία ελληνικά γ επεισόδιο διαδίκτυο διαδικτυακό κουίζ διαδραστικός χάρτης διδασκαλία δραστηριότητες εικονικοί κόσμοι εικονικός κόσμος εκπαίδευση εκπαιδευτικές χρήσεις εκπαιδευτική χρήση επαγγελματική ανάπτυξη επιμόρφωση εκπαιδευτικών επιχειρηματικότητα ηλεκτρονικά παιχνίδια κοινότητες πρακτικής κουίζ παιχνίδι ρόλων πλεονεκτήματα προγράμματα προσομοίωση προώθηση blog πρόλογος συμβουλές συστήματα διαχείρισης μάθησης σχολείο τεστ φύλλα εργασίας φύλλο εργασίας

Feeds

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 3 ακόμα followers

Blog Stats

  • 49,205 hits

Αρέσει σε %d bloggers: