Παρατηρητική Μάθηση (Observational Learning)

09/10/2008 at 5:50 μμ Σχολιάστε

από τη διεύθυνση: http://www.funderstanding.com/observational_learning.cfm

Αποκαλείται και  Θεωρία της κοινωνικής μάθησης (social learning theory) και αναφέρεται στηναλλαγή συμπεριφοράς ενός παρατηρητή όταν δει τη συμπεριφορά ενός προτύπου – μοντέλου. Η συμπεριφορά ενός παρατηρητή μπορεί να επηρεαστεί από τις θετικές ή αρνητικές συνέπειες – που αποκαλούνται έμμεση-συμβολική ενίσχυση ή τιμωρία (vicarious reinforcement/punishment) – ενός μοντέλου συμπεριφοράς.

Ο παρατηρητής θα μιμηθεί τη συμπεριφορά ενός μοντέλου, αν αυτό περιέχει χαρακτηριστικά, όπως ταλέντο, ευφυΐα, δύναμη, καλή τύχη, ή δημοτικότητα, που ο παρατηρητής βρίσκει ελκυστικά ή επιθυμητά. Ο τρόπος που αντιμετωπίζεται το μοντέλο θα επηρεάσει τον παρατηρητή. Όταν η συμπεριφορά του μοντέλου επιβραβεύεται, ο παρατηρητής είναι περισσότερο πιθανό να αναπαράγει την επιβραβευμένη συμπεριφορά. Όταν το μοντέλο τιμωρείται, ένα παράδειγμα έμμεση-συμβολικής τιμωρίας, ο παρατηρητής είναι λιγότερο πιθανό να αναπαραγάγει την ίδια συμπεριφορά. Η «απόκτηση» μιας συμπεριφοράς διαφέρει από την «εκτέλεση» μιας συμπεριφοράς. Μέσω της παρατήρησης, ο παρατηρητής μπορεί να αποκτήσει την συμπεριφορά χωρίς να την εκτελέσει. Ο παρατηρητής μπορεί αργότερα, σε καταστάσεις όπου υπάρχει κάποιο κίνητρο να λειτουργήσει έτσι, να επιδείξει την συμπεριφορά.

Οι διαδικασίες που εμπλέκονται στην μάθηση με παρατήρηση είναι η προσοχή (attention), η συγκράτηση (retention), η παραγωγή (production) και τα κίνητρα (motivation).

Για να μάθει ένας παρατηρητής πρέπει να προσέξει συμβαίνει γύρω του. Η προσοχή επηρεάζεται τόσο από τα χαρακτηριστικά του μοντέλου, όσο και από χαρακτηριστικά του παρατηρητή, όπως είναι οι προσδοκίες του παρατηρητή ή το επίπεδο συναισθηματικής διέγερσης (emotional arousal). Ο παρατηρητής πρέπει να θυμάται την συμπεριφορά που παρατήρησε. Αυτό συμβαίνει με την οργάνωση και κωδικοποίηση της πληροφορίας σε μια μορφή εύκολα ανακλητή ή μέσω της νοερής επανάληψης. Η αναπαραγωγή της συμπεριφοράς του μοντέλου από τον παρατηρητή δεν είναι πάντοτε εφικτή. Είναι διαφορετικό να παρακολουθείς τις ταχυδακτυλουργικές κινήσεις ενός ζογκλέρ και άλλο να τις επαναλαμβάνεις στο σπίτι σου. Τέλος, ο παρατηρητής θα επιλέξει ανάλογα με τα κίνητρά του (παρουσία ενίσχυσης ή τιμωρίας στο μοντέλο ή στον ίδιο τον παρατηρητή) αν θα εκτελέσει ή όχι την συμπεριφορά που παρατήρησε.

Η σχέση ανάμεσα στο πρόσωπο, την συμπεριφορά και το περιβάλλον αποκαλείται «τριαδική αμοιβαιότητα» (reciprocal determinism= αμοιβαία αιτιοκρατία?). Η συμπεριφορά του ατόμου και το περιβάλλον επηρεάζονται από τις γνωστικές λειτουργίες του ατόμου, τα εγγενή χαρακτηριστικά του, την προσωπικότητα και τις στάσεις του. Η συμπεριφορά ενός προσώπου μπορεί να επηρεάσει το αυτοσυναίσθημά του και τις στάσεις και πεποιθήσεις του για τους άλλους. Παρομοίως, το περισσότερο μέρος από αυτά που ξέρει ένα άτομο προέρχεται από περιβαλλοντικές πηγές, όπως τηλεόραση, γονείς και βιβλία. Το περιβάλλον επίσης επηρεάζει τη συμπεριφορά: αυτό που παρατηρεί ένα πρόσωπο μπορεί να επηρεάσει πάρα πολύ αυτό που κάνει. Οι μαθητές πρέπει έχουν ευκαιρίες παρατήρησης και μοντελοποίησης συμπεριφορών που έχουν θετική ενίσχυση.

Στο σχολείο θα πρέπει να δίνονται περισσότερες ευκαιρίες συνεργατικής μάθησης, επειδή οι μαθητές μαθαίνουν περισσότερα όταν συνεργάζονται σε ένα κοινωνικό περιβάλλον. Επιπλέον η αξιολόγησηθα πρέπει να στηρίζεται πρώτα στην διαμόρφωση ενός ασφαλούς και υποστηρικτικού περιβάλλοντος.

Advertisements

Entry filed under: Θεωρίες Μάθησης. Tags: , , , , , , .

Κοινότητες Πρακτικής (Communities of Practice, CoPs) Εικονικοί κόσμοι: το μέλλον της σχολικής τάξης;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Σεπτεμβρίου 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Αυγ.   Οκτ. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Tag Cloud

avatar blog blog promotion business communities of practice computer games del.icio.us digg digital natives e-Learning Eduserv Facebook learning LMS machinima MySpace Net Generation reflection role playing Second Life social bookmarking social media StumbleUpon tags teacher professional development tips Twitter video games virtual world virtual worlds Whyville wikis Α' Γυμνασίου Α' λυκείου Αντιγόνη Β' Λυκείου Γ' Λυκείου Θεωρίες Μάθησης Θουκυδίδης Ιστορία Ιστορία Α Λυκείου Ξενοφών Οδύσσεια α επεισόδιο αρχαία αρχαία ελληνικά γ επεισόδιο διαδίκτυο διαδικτυακό κουίζ διαδραστικός χάρτης διδασκαλία δραστηριότητες εικονικοί κόσμοι εικονικός κόσμος εκπαίδευση εκπαιδευτικές χρήσεις εκπαιδευτική χρήση επαγγελματική ανάπτυξη επιμόρφωση εκπαιδευτικών επιχειρηματικότητα ηλεκτρονικά παιχνίδια κοινότητες πρακτικής κουίζ παιχνίδι ρόλων πλεονεκτήματα προγράμματα προσομοίωση προώθηση blog πρόλογος συμβουλές συστήματα διαχείρισης μάθησης σχολείο τεστ φύλλα εργασίας φύλλο εργασίας

Feeds

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 3 ακόμα followers

Blog Stats

  • 49,209 hits

Αρέσει σε %d bloggers: