Κοινωνικό λογισμικό (social software)

09/03/2008 at 10:44 μμ Σχολιάστε

 από το άρθρο: Lee Bryant, Emerging trends in social software for education, Emerging Technologies for learning, volume 2 (2007) Becta

διαθέσιμο στη διεύθυνση: http://partners.becta.org.uk/page_documents/research/emerging_technologies07_chapter1.pdf

Τα σύγχρονα εργαλεία διαμοιρασμού ιδεών και επικοινωνίας, blogs, wikis, άμεσα μηνύματα, αναφέρονται και ως κοινωνικό λογισμικό.  Τα blogs μπορούν  να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή ενός ηλεκτρονικού προσωπικού φακέλου εργασιών του μαθητή (portfolio) ή για ομαδικές εργασίες. Βοηθούν την καλλιέργεια δεξιοτήτων γραφής και ανάγνωσης, παρέχοντας αυξημένα κίνητρα στους μαθητές να επικοινωνήσουν με ένα ευρύτερο ακροατήριο. Η συζήτηση που μπορούν να προκαλέσουν με το σχολιασμό και τις διαδοχικές απαντήσεις προσφέρουν ευκαιρίες αναστοχασμού και κοινωνικής δικτύωσης ταυτόχρονα.

Τα wikis χρησιμοποιούνται σε επιχειρήσεις και κλειστές κοινότητες για κοινές εργασίες και οργάνωση εκδηλώσεων. Στην εκπαίδευση δεν είναι ακόμα δημοφιλή όπως τα blogs. Ωστόσο μπορούν να καλλιεργήσουν άριστα το συνεργατικό πνεύμα στην επίτευξη ενός κοινού στόχου. Επιπλέον, προσφέρουν δυνατότητες σε μια περιοχή γνώσης για ανάληψη διαφορετικών ρόλων από τους μαθητές (έλεγχος κειμένων, δομή, δημιουργία νέων σελίδων – συνδέσμων, συμπλήρωση περιεχομένου). Επίσης ενθαρρύνουν τον διαμοιρασμό της γνώσης με την ανοικτή, συνεργατική επεξεργασία κοινού περιεχομένου.

To social bookmarking υπάρχει αρκετά χρόνια, αλλά μόλις πρόσφατα περνάει από την προσωπική χρήση σε πρωτοπόρες επιχειρήσεις, σχολεία και οργανισμούς. Ενδιαφέροντες σύνδεσμοι διαμοιράζονται και γίνονται κτήμα όλων. Σε μια σχολική τάξη καθίσταται εύκολη η συλλογή πηγών γύρω από ένα συγκεκριμένο θέμα, ώστε οι μαθητές να ωφεληθούν από τις αναζητήσεις των συμμαθητών τους. Το social tagging – η εφαρμογή ελεύθερων λέξεων που οι άλλοι μπορούν να δουν και να μοιραστούν – είναι ακόμα πιο επαναστατική επειδή παρέχει έναν εναλλακτικό τρόπο κατηγοριοποίησης και οργάνωσης της γνώσης. Παράλληλα, λειτουργεί και ως εργαλείο διαπραγμάτευσης κοινών νοημάτων και ορολογίας. Τα tag clouds προσφέρουν προσωπική πλοήγηση αποθηκευμένων πηγών και επίσης μια παρουσίαση των θεμάτων και αντικειμένων που ενδιαφέρουν κάποιον, γεγονός που παρέχει ευκαιρίες για τυχαία εύρεση και ανακάλυψη κοινών ενδιαφερόντων.

Τα podcasts και η κυριαρχία των MP3 players και των συσκευών πολυμέσων προσφέρονται για πειραματισμό  για πολλές μορφές διδασκαλίας. Διαφάνειες με συνδέσμους και εικόνες με αρχεία ήχου μπορούν να αντικαταστήσουν αποτελεσματικότερα παραδοσιακές παρουσιάσεις PowerPoint.

Σύμφωνα με τη φράση: «κοινωνικότητα που στηρίζεται σε αντικείμενα» (object-based sociality) που χρησιμοποιεί ο Jyri Engestrom,  η κοινωνική δικτύωση και η συζήτηση επικεντρώνεται γύρω από κοινά αντικείμενα (φωτογραφίες, βίντεο, μουσική κλπ.) παρά γύρω από ανθρώπους. Κάποιοι μαθητές νιώθουν πιο άνετα να μιλούν για ένα έργο τέχνης, για παράδειγμα, παρά να μιλούν για την τέχνη γενικά. Το να επιτρέπει κάποιος οι διαδικτυακές πηγές να προσελκύουν σχόλια και συζητήσεις γύρω από αυτές προσφέρει έναν χρήσιμο τρόπο μιας προσομοιωμένης συζήτησης.

Τα παραπάνω κοινωνικά εργαλεία δεν αφορούν το περιεχόμενο τόσο, όσο τις συνδέσεις (networking) και το γενικότερο πλαίσιο (context), σε αντίθεση με τις προηγούμενες γενιές του e-learning που έδιναν την βαρύτητα στην παράδοση «μαθησιακών αντικειμένων» (learning objects),  τα οποία προσφέρονται κυρίως για επαναληπτική εξάσκηση. Υποστηρίζουν τη μάθηση ως διαδικασία και όχι τόσο ως αποτέλεσμα και είναι προσωπικά και εμπλαισιωμένα.

Advertisements

Entry filed under: εργαλεία e-Learning, social software, Web 2.0. Tags: , , , , , , , .

Προσωπικό περιβάλλον μάθησης (Personal Learning Environment, PLE) Πώς να διδάξουμε με την τεχνολογία

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Σεπτεμβρίου 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Αυγ.   Οκτ. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Tag Cloud

avatar blog blog promotion business communities of practice computer games del.icio.us digg digital natives e-Learning Eduserv Facebook learning LMS machinima MySpace Net Generation reflection role playing Second Life social bookmarking social media StumbleUpon tags teacher professional development tips Twitter video games virtual world virtual worlds Whyville wikis Α' Γυμνασίου Α' λυκείου Αντιγόνη Β' Λυκείου Γ' Λυκείου Θεωρίες Μάθησης Θουκυδίδης Ιστορία Ιστορία Α Λυκείου Ξενοφών Οδύσσεια α επεισόδιο αρχαία αρχαία ελληνικά γ επεισόδιο διαδίκτυο διαδικτυακό κουίζ διαδραστικός χάρτης διδασκαλία δραστηριότητες εικονικοί κόσμοι εικονικός κόσμος εκπαίδευση εκπαιδευτικές χρήσεις εκπαιδευτική χρήση επαγγελματική ανάπτυξη επιμόρφωση εκπαιδευτικών επιχειρηματικότητα ηλεκτρονικά παιχνίδια κοινότητες πρακτικής κουίζ παιχνίδι ρόλων πλεονεκτήματα προγράμματα προσομοίωση προώθηση blog πρόλογος συμβουλές συστήματα διαχείρισης μάθησης σχολείο τεστ φύλλα εργασίας φύλλο εργασίας

Feeds

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Μαζί με 3 ακόμα followers

Blog Stats

  • 49,208 hits

Αρέσει σε %d bloggers: